Czy wiesz że...

Największy kombajn świata to Lexion 590R, który potrafi skosić prawie 2,9m3 kukurydzy na minutę lub ponad 1m3 pszenicy na minutę. Napęd jego stanowi 385kW silnik. Jego wymiary to: długość 9,5m, wysokość prawie 5m a szerokość ponad 4m bez zespołu tnącego.
Wały

 

Wały są to części maszyn podtrzymujące w osi obracające się inne elementy maszyn. W odróżnieniu od osi wały przenoszą obciążenia skręcające je. Wał obraca się łącznie z osadzonymi na nim elementami. Miejsca osadzenia wałów noszą nazwę czopów. Czopy wału, na których są osadzone elementy przenoszące obciążenia skręcające są ukształtowane w celu osadzenia na nich połączeń (najczęściej wpustowych bądź wielowypustowych). Wały posiadają również czopy przeznaczone do osadzania łożysk. Najczęściej wały posiadają dwa takie czopu, choć występują również konstrukcje wielopodporowe. W celu obniżenia masy wału czasami stosowane są wału drążone. Rozróżnia się wały proste, wykorbione oraz giętkie. Nazewnictwo wałów wynika zazwyczaj z ich przeznaczenia (np. wał napędowy, wał krzywkowy itp.). Większość wałów maszynowych ma konstrukcję stopniowaną, uzależnioną od sposobu montażu a także ze względów wytrzymałościowych. Stopniowanie średnic od środka wału stosowane jest w przypadkach montażu wału w korpusach dzielonych w osi wału, a stopniowanie w jednym kierunku w przypadkach montażu wału w korpusach niedzielonych.

 

Obliczanie wytrzymałościowe wałów dwupodporowych

 

Kształtowanie czopów wałów

 

Elementy znormalizowane wałów maszynowych

 

Elementy ustalające (pierścienie osadcze, krążki i płytki ustalające)