Czy wiesz że...

Największą koparką na świecie jest „Big Muskie” wyprodukowany w 1969 r. w jednym egzemplarzu za 25mln $. Waży 13,5 tyś. ton i jej jednorazowy udźwig to 325 ton łyżką o masie 230 ton na ramieniu o długości prawie 95m.

Wały

 

Wały są to części maszyn podtrzymujące w osi obracające się inne elementy maszyn. W odróżnieniu od osi wały przenoszą obciążenia skręcające je. Wał obraca się łącznie z osadzonymi na nim elementami. Miejsca osadzenia wałów noszą nazwę czopów. Czopy wału, na których są osadzone elementy przenoszące obciążenia skręcające są ukształtowane w celu osadzenia na nich połączeń (najczęściej wpustowych bądź wielowypustowych). Wały posiadają również czopy przeznaczone do osadzania łożysk. Najczęściej wały posiadają dwa takie czopu, choć występują również konstrukcje wielopodporowe. W celu obniżenia masy wału czasami stosowane są wału drążone. Rozróżnia się wały proste, wykorbione oraz giętkie. Nazewnictwo wałów wynika zazwyczaj z ich przeznaczenia (np. wał napędowy, wał krzywkowy itp.). Większość wałów maszynowych ma konstrukcję stopniowaną, uzależnioną od sposobu montażu a także ze względów wytrzymałościowych. Stopniowanie średnic od środka wału stosowane jest w przypadkach montażu wału w korpusach dzielonych w osi wału, a stopniowanie w jednym kierunku w przypadkach montażu wału w korpusach niedzielonych.

 

Obliczanie wytrzymałościowe wałów dwupodporowych

 

Kształtowanie czopów wałów

 

Elementy znormalizowane wałów maszynowych

 

Elementy ustalające (pierścienie osadcze, krążki i płytki ustalające)