Czy wiesz że...

Największym samolotem świata był Hughes H-4 Hercules, wybudowany w 1947 roku. Miał 97,54m rozpiętości skrzydeł, 66,65m długości i 21,18m wysokości i mógł startować i lądować na wodzie. Niestety wystartował tylko raz, pokonując dystans ok. 1,6km.
Obliczanie połączeń sworzniowych przegubowych pasowanych

połączenie sworzniowe


Projektowanie połączenia sworzniowego polega na obliczeniu wytrzymałościowym średnicy sworznia, następnie oblicza się wytrzymałościowo minimalne przekroje ucha i widełek. Dobierając sposób zabezpieczenia sworznia przed przesunięciem osiowym, oraz znając minimalne wymiary ucha i widełek można na końcu określić długość sworznia.

Końcowym etapem jest dobór sworznia spośród dostępnych tutaj>.

W przypadku połączenia przegubowego, w którym sworzeń jest pasowany w oprawie, średnicę sworznia oblicza się z warunku wytrzymałościowego na ścinanie:

 

 

gdzie:

P – siła obciążająca połączenie w [N],

ktnaprężenia dopuszczalne na ścinanie dla materiału sworznia w [Pa].

stąd:

 

 

Znając materiał, z jakiego będzie wykonane ucho połączenia możliwe jest określenie jego grubości „l” z warunku na naciski powierzchniowe:

 

 

gdzie:

kdnaciski dopuszczalne dla materiału ucha w [Pa].

stąd:

 

 

Z tego samego warunku obliczane są grubości widełek „b”:

 

 

W przypadku, gdy połączenie ucho-sworzeń, lub widełki sworzeń jest luźne, należy zmniejszyć naciski dopuszczalne dla tej pary do k’d=(0,5–0,6)kd.

Końcowym etapem obliczeń wytrzymałościowych jest obliczenie pozostałych wymiarów ucha i widełek. Można tego dokonać według toku obliczeń, przedstawionego tutaj>, oraz dobór sworznia o średnicy większej bądź równej „d” oraz długości czynnej większej od l+2b. Odpowiednie wymiary sworzni podano tutaj>.