Czy wiesz że...

Najszybszym na świecie samolotem załogowym jest SR-71 Blackbird oblatany w 1964r. Jego prędkość maksymalna to 3,56 Macha, czyli około 4248km/h. Był wykorzystywany jako samolot zwiadowczy w USA a wycofano go ze służby w 1998r.
Obliczenie obciążenia dopuszczalnego oraz sposobu montażu

Ostatnim etapem projektowania połączenia wciskowego jest sprawdzenie, czy elementy połączenia wytrzymają naprężenia maksymalne.

Obliczenia dokonuje się z następującego warunku:

gdzie:

 

Wmax – wcisk maksymalny w połączeniu wciskowym, obliczony na podstawie dobranego pasowania w [m],

n1 – liczba Poissona dla materiału wału [-],

n2 – liczba Poissona dla materiału oprawy [-],

d1 wskaźnik średnicowy wału [-],

d2 wskaźnik średnicowy oprawy [-],

E1 – moduł Younga dla materiału wału w [Pa],

E2 – moduł Younga dla materiału oprawy w [Pa],

Pdop – naprężenia dopuszczalne dla słabszego materiału spośród łączonych elementów.

 

W przypadku montażu elementów połączenia wciskowego za pomocą wtłaczania należy obliczyć siłę potrzebną do wtłoczenia elementów:

gdzie:

 

l – długość połączenia wciskowego w [m],

d – średnica połączenia wciskowego w [m],

μ – współczynnik tarcia między powierzchniami połączenia, zazwyczaj przyjmowany w przedziale 0,08 - 0,12,

 

W przypadku montażu skurczowego elementów w połączeniu wciskowym należy ogrzać oprawę lub oziębić wałek. W takim przypadku konieczne jest obliczenie wymaganej temperatury:

 

gdzie:

 

L – luz montażowy w [m],

a – współczynnik rozszerzalności termicznej materiału ogrzewanego lub oziębianego w [1/K],

To – temperatura otoczenia w [K].