Obciążenia zastępcze łożysk skośnych w układach „X” i „O” |
Łożyskowanie wałów obciążonych siłami osiowymi (skierowanymi wzdłuż osi wału) zazwyczaj jest przeprowadzane w ten sposób, że jedno łożysko (ustalające) przenosi te siły, natomiast drugie łożysko ma możliwość przemieszczania się w oprawie (łożysko pływające). Bliższe informacje na ten temat można znaleźć tutaj>.
W przypadku łożyskowania łożyskami skośnymi w układach „X” lub „O” siły osiowe przenoszone są przez łożyska z dwóch stron wału. Ponadto podczas obciążenia osiowego wału następuje dociskanie bieżni do elementów tocznych łożyska z jednej strony wału i luzowanie łożyska z drugiej strony wału. Z tego powodu konieczne jest zastosowanie pewnej siły napięcia wstępnego, która nawet pod pełnym obciążeniem osiowym uniemożliwi rozdzielenie elementów łożyska luzowanego.
Siła napięcia wstępnego w każdym łożysku wynosi:
gdzie: PZ – siła napięcia wstępnego łożyskowania, PP – siła obciążenia poprzecznego łożyska skośnego (reakcji prostopadłej do osi wału w podporze), Y – współczynnik przeniesienia siły osiowej łożyska, dostępny w katalogu.
Dodatkowa siła napięcia wstępnego PZ powoduje dodatkowe wzdłużne obciążenie łożysk. Całkowite obciążenie wzdłużne poszczególnych łożysk powinno być wyznaczone w zależności od panujących warunków obciążeń według poniższych zależności:
Pw – siła obciążenia wzdłużnego wału, PP1, PP2 – siły reakcji poprzecznych w łożyskach, PW1, PW2 – wypadkowe siły wzdłużne w łożyskach, Y1, Y2 – współczynniki przeniesienia sił osiowych łożysk.
Przykładowe układy „X” i „O” łożyskowań łożyskami skośnymi:
|