Czy wiesz że...

Największy w historii śmigłowiec świata to rosyjski dwuwirnikowy Mi-12 skonstruowany w 1967r. Wybudowano go tylko 2 szt. W 1969r. ustanowił rekord udźwigu przez śmigłowiec (44205 kg na wysokość 2255 m). Jego masa startowa to 105ton a moc silników 4x4048kW.
Kształtowanie geometryczne wału

 

 

Kształtowanie geometryczne wału odbywa się w oparciu o sporządzony zarys teoretyczny wału i polega na odpowiednim dopasowaniu powierzchni do osadzonych na wale elementów konstrukcyjnych.

Ogólne wymagania dotyczące kształtowania wałów są następujące:

- wszystkie przekroje wału muszą mieć wystarczającą do jego obciążeń wytrzymałość. Cel ten zostanie osiągnięty, jeżeli wszystkie jego wymiary będą większe lub równe wymiarom w zarysie teoretycznym wału. Ponadto zaleca się unikania karbów, spiętrzających naprężenia. Dokonać tego można przez stosowanie promieni zaokrągleń przejściowych oraz podcięć i podtoczeń obróbkowych na wałach.

- kształt wału musi zapewniać odpowiednie ustalenie osiowe części osadzanych na wale, uniemożliwiających przemieszczanie się osiowe elementów osadzonych poprzez zastosowanie odsadzeń na powierzchniach oporowych, pierścienie osadcze lub sprężynujące, nakrętki łożyskowe, pierścienie dwudzielne lub docisk wkrętem.

- konstrukcja wału musi pozwalać na montaż i demontaż wału z urządzenia oraz osadzonych na nim części.

- kształt wału powinien być możliwie prosty dla zapewnienia łatwości wykonania a dzięki czemu ograniczenia kosztów produkcji.

Szczegółowe zalecenia, dotyczące kształtowania czopów wału podano tutaj>.