Czy wiesz że...

Największym samolotem świata był Hughes H-4 Hercules, wybudowany w 1947 roku. Miał 97,54m rozpiętości skrzydeł, 66,65m długości i 21,18m wysokości i mógł startować i lądować na wodzie. Niestety wystartował tylko raz, pokonując dystans ok. 1,6km.
Reakcje na wale

 

Siły i momenty obciążające wał są przenoszone do innych elementów konstrukcyjnych (najczęściej na korpus urządzenia) za pośrednictwem łożyskowań. Łożyskowania (toczne lub ślizgowe) są umiejscowione na czopach łożyskowych wału. W związku z tym czopy te są obciążone siłami reakcji, najczęściej umiejscowionymi w jego środku ciężkości. Ze względu na zastosowany układ współrzędnych kartezjańskich siły reakcji powinny być zobrazowane przy pomocy sił składowych o kierunku zgodnym z kierunkami osi głównych układu współrzędnych. Ponieważ na tym etapie obliczeń nie znamy wartości tych sił, zwroty sił mogą być usytuowane w dowolnym kierunku.

schemat wału z reakcjami

Rozmieszczenie reakcji wymaga przynajmniej ogólnej wiedzy na temat przyszłego łożyskowania wału. Najczęściej ustalenie osiowe wału (oś X zgodnie z przedstawionym rysunkiem) odbywa się tylko na jednym łożyskowaniu. Takie rozwiązanie pozwala na przemieszczenia osiowe jednego końca wału spowodowane np. wydłużeniem termicznym. Przypadek taki wiąże się z brakiem siły reakcji osiowej na jednym z czopów (na rysunku brak siły Rbx).

Następnym krokiem jest obliczenie wartości reakcji w podporach.