- Pkm.edu.pl
- Baza wiedzy
- Łożyska
- Łożyska – jak dobieramy?
- Współczynnik zmiennych obciążeń dynamicznych łożysk tocznych „fd”
Współczynnik zmiennych obciążeń dynamicznych łożysk tocznych „fd”
- Ocena artykułu:
- 5.0
- na podstawie: 968 opinii
Zmienne, dynamiczne obciążenia pogarszają warunki działania łożysk tocznych, skracając ich żywotność, dlatego obliczając nośność łożysk tocznych konieczne jest uwzględnienie tych niekorzystnych zjawisk.
Uwzględnia się je poprzez dodanie współczynnika zmiennych obciążeń dynamicznych fd zwiększającego wymaganą nośność łożysk. W przypadku braku szczegółowych danych można posłużyć się poniższym wykazem:
- Koła zębate
W tym przypadku wyznaczania współczynnika zmiennych obciążeń łożysk stosuje się iloczyn dwóch współczynników; fd = fd1•fd2- koła docierane lub szlifowane – fd1 = 1,05 – 1,4,
- koła strugane lub frezowane – fd1 = 1,1 – 1,6,
- koła nieobrobione – fd1 = 1,6 – 2,5,
- praca spokojna bez uderzeń; maszyny elektryczne, napędy ze stałym obciążeniem – fd2 = 1,0 – 1,2,
- praca ze zmiennym obciążeniem, przy działaniu sił masowych; napędy łańcuchowe, silniki tłokowe – fd2 = 1,2 – 1,5,
- praca z dużymi obciążeniami i udarowa – fd2 = 1,5 – 3,0,
- Napędy pasowe i linowe
- pasy klinowe i liny konopne – fd = 2,0 – 2,5,
- pasy z tkanin – fd = 2,5 – 3,0,
- pasy gumowane stalowe – fd = 3,5 – 5,0,
- liny stalowe – fd = 5,0 – 6,0,
- Koła samochodowe
- samochody osobowe lekkie – fd = 1,3,
- samochody osobowe ciężkie – fd = 1,4,
- samochody ciężarowe i traktory – fd = 1,4,
- samochody ciężarowe ciężkie i przyczepy – fd = 1,5 – 1,6,
- Koła pojazdów szynowych
- wagony dobrze resorowane – fd = 1,2 – 1,3,
- pozostałe – fd = 1,3 – 1,6,
- Ogólna budowa maszyn
- spokojna praca bez uderzeń – fd = 1,0,
- możliwość przeciążeń do 25% – fd = 1,0 – 1,2,
- możliwość przeciążeń do 50% – fd = 1,2 – 1,8,
- praca przy dużych obciążeniach z uderzeniami – fd = 1,8 – 2,5,
- ciężka praca z dużymi obciążeniami udarowymi i siłami masowymi – fd = 2,5 – 3,5,