Czy wiesz że...

Najszybszy pociąg świata to francuski pociąg TGV w wersji V150, który w 2007r. osiągnął maksymalną prędkość 574,8km/h. Jego długość to 100m przy masie 234ton. Napęd jego stanowi łącznie 12 silników o łącznej mocy maksymalnej 19680kW.
Dobór wielkości łożysk (nośność ruchowa C i spoczynkowa Co)

 

 

Dobór odpowiedniej wielkości łożyska tocznego polega na porównaniu jego nośności (podanej w tabelach katalogu łożysk) z nośnością obliczoną na podstawie obciążeń i warunków łożyskowania.

 

Prawidłowo dobrane łożysko ma nośność większą od rzeczywistej nośności (obliczonej) oraz średnicę otworu odpowiadającą średnicy czopa wału pod łożysko.

 

Nośność jest to pewna własność łożysk, wyrażona w jednostkach siły, określająca jego zdolność do przenoszenia obciążeń w określonych warunkach (prędkość obrotowa, temperatura, warunki smarowania, obciążenia dynamiczne) w określonym przedziale czasu.

 

Doboru łożyska dokonuje się na podstawie nośności spoczynkowej „Co”, dla przypadków, gdy łożysko pod obciążeniem nie obraca się lub wychyla się w sposób nieznaczny, lub obraca się z prędkością nie większą niż 10 obr/min, lub nośności ruchowej „C” gdy łożysko obraca się z prędkością większą niż 10 obr/min a mniejszą niż prędkość graniczna dla danej konstrukcji łożyska (podaną w tabelach katalogu).

 

Dobór łożyska na podstawie nośności ruchowej „C” opisano tutaj>,

 

Dobór łożyska na podstawie nośności spoczynkowej „Co” opisano tutaj>.