Czy wiesz że...

Najmniejszy seryjnie budowany samochód to P50 produkowany w latach 1962-65 przez Peel Engineering Company na Wyspie Mana. To 1-osobowe auto miało wysokość 104cm i długość 134cm. Ważył 59kg. Posiadał 2-suwowy silnik jednocylindrowy o mocy 3kW i pojemności 49cc.
Obliczenie momentów skręcających gdy wał jest napędzany od strony podpory A

W przypadku, gdy wał jest napędzany od jednego jego końca to wykres momentów skręcających wygląda odmiennie, niż ma to miejsce w przykładzie. Jeżeli założymy, że wał jest napędzany momentem M od strony podpory A, to dla rozpatrywanego układu z rysunku:

schemat wału moment gnący

przekrój między podporą A i kołem „m” jest obciążony momentem skręcającym M, przekrój między kołami „m” i „w” jest obciążony stałym momentem skręcającym równym:

moment skręcający - równanie

Przy założeniu, że moment z koła „m” to moment, który zostaje przekazywany przez koło na inny wał. Jeżeli koło „m” jest również kołem napędowym dla rozpatrywanego wału, to oczywiście w powyższym równaniu pojawi się znak „+”. Zakładając, że wał jest w równowadze, przekrój między kołem „w” i podporą B nie jest obciążony momentem skręcającym, ponieważ moment skręcający na kole „w”, pochodzący od siły Pwz, musi zrównoważyć momenty M i od koła „m”.

Wykres momentów skręcających wygląda w takim wypadku następująco:

schemat wału moment skręcający