Czy wiesz że...

Największy mobilny podajnik taśmowy to F-60, zbudowany przez Man Takraf Company w Niemczech. Może on przenosić urobek 50000ton na godzinę na długość 500m i wysokość prawie 90m. Jego podwozie stanowi 760 kół na 380 osiach.
Reakcje na wale

 

Siły i momenty obciążające wał są przenoszone do innych elementów konstrukcyjnych (najczęściej na korpus urządzenia) za pośrednictwem łożyskowań. Łożyskowania (toczne lub ślizgowe) są umiejscowione na czopach łożyskowych wału. W związku z tym czopy te są obciążone siłami reakcji, najczęściej umiejscowionymi w jego środku ciężkości. Ze względu na zastosowany układ współrzędnych kartezjańskich siły reakcji powinny być zobrazowane przy pomocy sił składowych o kierunku zgodnym z kierunkami osi głównych układu współrzędnych. Ponieważ na tym etapie obliczeń nie znamy wartości tych sił, zwroty sił mogą być usytuowane w dowolnym kierunku.

schemat wału z reakcjami

Rozmieszczenie reakcji wymaga przynajmniej ogólnej wiedzy na temat przyszłego łożyskowania wału. Najczęściej ustalenie osiowe wału (oś X zgodnie z przedstawionym rysunkiem) odbywa się tylko na jednym łożyskowaniu. Takie rozwiązanie pozwala na przemieszczenia osiowe jednego końca wału spowodowane np. wydłużeniem termicznym. Przypadek taki wiąże się z brakiem siły reakcji osiowej na jednym z czopów (na rysunku brak siły Rbx).

Następnym krokiem jest obliczenie wartości reakcji w podporach.