Czy wiesz że...

Najszybszy pociąg świata to francuski pociąg TGV w wersji V150, który w 2007r. osiągnął maksymalną prędkość 574,8km/h. Jego długość to 100m przy masie 234ton. Napęd jego stanowi łącznie 12 silników o łącznej mocy maksymalnej 19680kW.
Określenie rodzaju obciążenia i obliczenie nacisków powierzchniowych w połączeniu wciskowym.

 

Połączenie wciskowe może być obciążone w różny sposób. W zależności od rodzaju obciążenia, naciski powierzchniowe między elementami łączonymi mogą być obliczone z następujących zależności:

 

Dla połączenia wciskowego obciążonego siłą osiową:

Dla połączenia wciskowego obciążonego momentem skręcającym:

Dla połączenia wciskowego obciążonego siłą osiową i momentem skręcającym:

Dla połączenia wciskowego obciążonego momentem gnącym:

gdzie:

 

k – bezwymiarowy współczynnik nadwyżek dynamicznych przyjmowany w zakresie 1,5 – 2,0,

P – siła osiowa, obciążająca połączenie wciskowe w [N],

l – długość połączenia wciskowego w [m],

d – średnica połączenia wciskowego w [m],

μ – współczynnik tarcia między powierzchniami połączenia, zazwyczaj przyjmowany w przedziale 0,08 - 0,12,

MS – moment skręcający obciążający połączenie wciskowe w [Nm],

Mg – moment gnący obciążający połączenie wciskowe w [Nm],

f – współczynnik nierównomierności rozkładu nacisków przyjmowany w granicach 0,6 – 0,8.